Avoin museo -verkkokokonaisuus on digitaalisia sisältöjä viihtymiseen ja opetukseen

Näyttelyt, Kokoelmat, Museot

Suomen kansallismuseon verkkosivun uudesta avoin museo -osiosta löytyy sisältöjä kaikille kulttuurihistoriasta ja kulttuuriperinnöstä kiinnostuneille sekä opettajille työnsä tueksi.

Suomen kansallismuseon sisällöistä kertovaa video-, kuva- ja tehtäväaineistoa on koottu yhteen helposti saavutettavaksi kokonaisuudeksi avoin museo -osioon. Suomen kansallismuseoon voi nyt tutustua paikasta ja kellonajasta riippumatta, myös poikkeusaikana.

Verkkosivuston kielivalikoima ja sisällöt täydentyvät.

Inspiroidu ja opi Suomen kansallismuseossa

Suomen kansallismuseon kokoelmat ovat kaikille kuuluvaa kansallisomaisuutta. Ne toimivat yhteisenä muistina ja voimavarana. Kokoelmat kertovat ihmisten elämästä, yhteiskunnasta, tapahtumista ja historiasta. Sisällöt inspiroivat, synnyttävät uusia ideoita sekä lisäävät tietoa ja ymmärrystä.

Teemoittain ja sisältötyypeittäin kootun verkkosivun Inspiroidu-osiossa esitellään poimintoja kokoelmista, kuten Kuukauden esineitä. Katso ja kuuntele -osio pitää sisällään videoita Suomen kansallismuseon museokohteista ja esineistä, Kansallismuseon näyttelykierroksia sekä eri suunnista tarkasteltavia 3D-esinemalleja ja vuoden 1863 valtiopäivät VR-toteutuksena.

Vaikka lukuisat kevään opastuskierrokset ja luokkaretket Suomen kansallismuseon museoihin on jouduttu perumaan, opettajat voivat hyödyntää opetuksessaan Opi-osion monipuolisia materiaaleja. Monenlaisia työskentelytapoja hyödyntävistä, moniin aineisiin sopivista tehtävistä löytyy sopivia eri luokka-asteille. Aiheina ovat muun muassa kulttuuriperintömme kansalliseepos Kalevala, ajanjaksot esihistoriasta keskiaikaan, Ruotsin ja Venäjän vallan aika ja itsenäinen Suomi.

Avoin museo -osio: www.kansallismuseo.fi/fi/avoin-museo