Kansallismuseo on avoinna kesällä päivittäin.

Kansallismuseo avautuu ensimmäisten joukossa

Näyttelyt, Museot

Suosittu Inkeriläiset-näyttely jatkuu, ja Muumien arvoihin ja tunnelmalliseen maailmaan vievä seikkailu avautuu 14.8.2020. Heinäkuussa alkavilla arkkitehtuurikierroksilla tutustutaan Kansallismuseoon turvallisesti ulkoapäin. Liput voi jatkossa hankkia myös verkkokaupasta.

Kansallismuseo avautuu pitkän tauon jälkeen yleisölle maanantaina 1. kesäkuuta klo 11. Museo on avoinna normaalien kesäaukioloaikojen mukaisesti joka päivä aina elokuun loppuun asti. Museossa on otettu monipuolisesti huomioon erilaiset terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät viranomaisohjeet, jotta museovierailusta voi nauttia mahdollisimman turvallisesti.

Alkukeväästä huomattavan suosituksi kasvanut Inkeriläiset – unohdetut suomalaiset -näyttely jatkaa Kansallismuseossa 26.7. asti. Inkerinsuomalaisten historiasta ja kohtaloista sekä käsikirjoittajien Lea ja Santeri Pakkasen elämäntarinoista rakentuneessa näyttelyssä on valokuvaaja Meeri Koutaniemen vaikuttavat kuvat. Museokaupan viereisessä tilassa sijaitseva valokuvia, arkistodokumentteja ja esineistöä esittelevä näyttely on maksuton.

Tove Janssonin rakastettujen Muumi-hahmojen 75-vuotista taivalta ja jäljittelemätöntä elämänfilosofiaa juhlistava Rohkeus, rakkaus, vapaus! Muumit 75 -näyttely avautuu 14.8. Kaikenikäisille suunnattu näyttely on vierailtavissa talvilomaviikkoihin, 28.2., asti.

Kansallismuseon Kesäpiha kutsuu ihmisiä tänäkin kesänä oleilemaan ja nauttimaan Helsingin kesästä museon pihapuistoon. Kesäkuun ensimmäisestä viikosta alkaen pihapuistossa on myös suojaisa telttapaviljonki. Museon kahvila palvelee normaalien aukioloaikojen mukaisesti.

Uusia näyttelyitä, tiloja ja yleisöopastuksia

Kansallismuseon kolmiosaisesta perusnäyttelystä Esihistoria ja Suomen tarina on uusittu vuonna 2017. Uudistuksen viimeinen osio, Suomen alueesta ajalla 1000–1900 kertova Toista maata avautuu suunnitellusti alkuvuodesta 2021. Tuolloin avautuvat uudelleen myös jo ennestään tutut Jakkarilan sali ja savupirtti.

Museon kolmannessa kerroksessa sijaitseva toiminnallinen näyttely Vintti on sulkeutunut ja tila avautuu elokuussa 2020 uutena työpaja-, tapahtuma- ja näyttelytilana. Kansallismuseon kaikki kokoustilat ja Auditorio sekä kokoustarjoilut ovat varattavissa kokous- ja juhlakäyttöön normaalisti, tilaisuuskohtaiset henkilömäärät huomioon ottaen.

Tänä kesänä Kansallismuseossa tehdään opastuskierroksia ennakkovarauksella. Opastuskierroksista ovat varattavissa Esihistoria ja Suomen tarina sekä uutena kierroksena museota mukavasti ulkoa päin esittelevä arkkitehtuurikierros. Arkkitehtuurikierros järjestetään myös avoimina yleisöopastuksina heinäkuusta alkaen. Opastetuille kierroksille voidaan ottaa kerrallaan 15 henkilöä.

Kansallismuseon pääsylippuja on mahdollista ostaa turvallisesti ja helposti verkkokaupasta museon verkkosivulta kesäkuusta alkaen. Tulosteelta tai älylaitteelta näytettävä ennakkolippu vaihdetaan sisäänpääsyyn oikeuttavaan tarraan museon lippukassalla. Kesä- ja heinäkuussa verkkokaupasta lipun ostaneet saavat 10% alennuksen Kansallismuseon museokaupasta.