Halikon aarre on yksi Kansallismuseon kyläilyn esineistä. Kuva: Ilari Järvinen, Museovirasto
Halikon aarteen voi nähdä hetken päästä myös Soveliuksen talossa. Kuva: Ilari Järvinen, Museovirasto

Kansallismuseo saapuu Raahen museoon – mukana Suomen kuuluisin poliittinen maalaus, kivikautinen hirvenpää sekä pala raahelaista historiaa

Peruskorjaus- ja lisärakentamishankkeen takia kiinni oleva Kansallismuseo tekee sulkuaikanaan lyhyitä museovierailuja eri puolille Suomea. Kolmannen vierailunsa Kansallismuseo tekee Suomen vanhimpaan paikallismuseoon, Raahen museon Soveliuksen taloon.

Viikonlopun 26.–27.10.2024 aikana Soveliuksen talossa voi nähdä Suomen kansallismuseon rakastetuimpia esineitä. ”Suomen kansallismuseon kokoelmat ovat maan laajimmat ja sisältävät yli puoli miljoonaa esinettä. Museokyläilylle olemme valinneet kokoelmiemme klassikoita eli teoksia ja esineitä, joita kävijät haluavat nähdä yhä uudelleen”, erikoistutkija Satu Frondelius Suomen kansallismuseosta kertoo.

Viikonlopun aikana voi nähdä otoksen Suomen kansallismuseon kokoelmista yli 8 000 vuoden ajalta. Vanhin esineistä on kivikaudelta peräisin oleva Huittisten hirvenpää. Mukana on myös muita kansallisesti merkittäviä kulttuuriperintöharvinaisuuksia kuten vuodelta 1542 säilynyt, kuusen juurakosta valmistettu Ruskon kousa sekä 1100-luvun taidekäsityön taidonnäyte Halikon aarre.

Yksi nyt nähtävistä kulttuurihistoriallisesti merkittävistä aarteista on kuvataitelija Edvard ”Eetu” Iston vuonna 1899 maalaama teos Hyökkäys. Teoksessa Venäjän kaksipäinen kotka ahdistelee Suomi-neitoa ja yrittää riistää tältä lakikirjan. Sen valmistumisvuonna keisari Nikolai II antoi helmikuun manifestina tunnetun julistuksensa. Lähihistoriasta mukana ovat vuoden 2022 "Nato-kynä”, presidentti Urho Kaleva Kekkosen silmälasit ja alkuperäiset Ateljer Faunin muumihahmot 1950-luvun lopulta.

Kansallismuseon mukana kulkevat esineet ovat kaupungista toiseen pääpiirteissään samoja. Jokaisessa kaupungissa mukana on kuitenkin yksi paikallisesti tai alueellisesti merkittävä esine. Raahen museossa nähdään kotiseututyön ja Turun alueen arkeologisen tutkimuksen edistäjänä tunnetun Jenny Maria Montin-Tallgrenin nukke, joka tunnetaan nimellä Vera Montin.

Kansallismuseon kyläilyn aikana nähtävästä nukesta tiedetään, että se on ollut Jenny Marian mukana jo vuonna 1854, kun hänet evakuoitiin kaksivuotiaana maaseudulle englantilaisten hyökätessä Raaheen Krimin sodan aikaan.

Nukke on harvinaisen hyvin säilynyt, ja esittää ajalle tyypillisesti muodinmukaista aikuista vaatteineen ja kampauksineen.

”Nukke on merkittävä juuri värikkään historiansa vuoksi ja siksi, että tiedämme myös nuken omistajan. Näin vanhoja nukkeja meillä ei Suomen kansallismuseon kokoelmissa ole säilynyt kovin montaa. Voidaan olettaa, että nuken pää on valmistettu Keski-Euroopassa, mutta vartalo ja vaatteet ovat todennäköisesti ihan kotimaista tekoa”, Frondelius sanoo.

Vuonna 1852 syntynyt Jenny Maria oli raahelaisen kauppiaan ja entisen merikapteenin Johan Montinin ja Kristina Margaretha Durchmanin tytär. ”Jenny Maria oli kerrassaan toimen tyttö jo nuoresta asti. Poikkeuksellinen porvarintytär, jonka nimeen törmää museon kokoelmien lisäksi monissa muissakin Raahen historiaan liittyvissä paikoissa”, Raahen museon johtaja Eija Turunen kuvailee.

Ennen Raahea Kansallismuseo on kyläillyt Tornionlaakson museossa ja Lappeenrannan taidemuseossa, joissa molemmissa vieraili runsaat 2 000 kävijää viikonlopun aikana.

”Voin luvata, että Kansallismuseon kyläily on kuin avajaiset ja näyttelyn viimeinen päivä samaan aikaan. Tunnelmaa ei tule puuttumaan”, Frondelius sanoo. Kansallismuseon kyläilyn herättämistä ajatuksista voi keskustella paikan päälle saapuvien Kansallismuseon asiantuntijoiden kanssa.

”Kansallismuseon kyläily on loistava mahdollisuus vierailla myös Raahen vanhimmassa rakennuksessa, 1780-luvulta säilyneessä Soveliuksen talossa. Myös talon yläkerrassa sijaitseva Interiöörimuseo Laivapatruunin koti on avoinna Kansallismuseon vierailun ajan”, Turunen vinkkaa.

Soveliuksen talo on avoinna lauantaina 26.10. klo 11–17 ja sunnuntaina 27.10. klo 10–16. Museoon on vapaa pääsy koko viikonlopun ajan.

Raahen jälkeen Kansallismuseo jatkaa museokyläilyjä ja saapuu Loimaalle Sarka–maatalousmuseoon 23.–24.11.2024. Vuonna 2025 Kansallismuseo saapuu Seinäjoelle Etelä-Pohjanmaan museoon 22.–23.3. ja Joensuuhun Pohjois-Karjalan museon uusiin museotiloihin entiselle kaupungintalolle 11.–12.10.