76

Kansallismuseon Kesäpihasta Helsinki Photo Festivalin päänäyttely- ja tapahtumapaikka

Museot

Kansainvälisen juryn valitsemat valokuvateokset ovat nähtävissä museon pihapuistossa ja museota ympäröivässä muurissa heinäkuusta syyskuuhun. Pääseminaarissa ammennetaan oppia Arno Rafael Minkkiseltä ja Stefan Bremeriltä.

Kansallismuseo toimii vuonna 2018 perustetun kansainvälisen Helsinki Photo Festivalin päänäyttely- ja tapahtumapaikkana 7.7.–30.9.2020. Pääosin ulkotiloissa järjestettävä festivaali sopeutuu hyvin myös korona-pandemian edellyttämiin rajoituksiin.

”Visuaalisuus hallitsee vahvasti kulttuuriamme. Festivaalin kumppanina teemme aikamme nuorten tekijöiden valokuvataidetta näkyväksi ja parannamme heidän edellytyksiään toimia ja osaltaan luoda visuaalista kulttuuria vuorovaikutuksen ja elinympäristömme rikastamiseksi”, Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Festivaalin esittämään avoimeen kutsuun vastasi kaikkiaan 310 taiteilijaa 2784 valokuvalla, joista kansainvälinen jury valitsi reilut 50 voittajaa viidestä maanosasta festivaalille. Kansallismuseon Kesäpihalla olevassa Nordic Villagessa nähdään nousevien suomalaisten ja pohjoismaisten taiteilijoiden valokuvia. Museon muurigalleriassa Töölönkadun ja Museokadun puolella on 30–40 kansainvälisen juryn valitsemaa huipputeosta.

”Me haluamme Kansallismuseossa jatkuvasti haastaa vanhan ja vakiintuneen tavan, ja tulkita yllättävästikin sitä, kuinka museo voi olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa”, tapahtumatuottaja Viktor Sohlström sanoo.

Helsinki Photo Festivalin teemana on tänä vuonna trust, luottamus. Kansallismuseon Auditoriossa 4.9.2020 järjestettävässä festivaalin seminaarissa pääsevät ääneen pitkän linjan ammattilaiset, valokuvaajat Arno Rafael Minkkinen (s. 1945) ja Stefan Bremer (s. 1953).

Helsinki Photo Festivalin valokuvaamisen käytäntöä, teoriaa ja pedagogiikkaa käsittelevät työpajat, tilaisuudet ja tapahtumat järjestetään myöhemmin ilmoitettavalla tavalla joko Kansallismuseossa tai verkossa. Masterclass-työpajojen vetäjiksi saapuvat 24.–26.8. norjalainen Stig Marlon Weston ja 31.8.–2.9. Moritz Neumüller Itävallasta. Liput masterclasseihin tulevat myyntiin pian.

Taiteilijoiden portfolioita arvioidaan 28.–29.8. noin 20 hengen kuraattoreista, valokuvaajista ja muista alalla toimivista asiantuntijoista koostuvan kansainvälisen joukon voimin. Vuoden portfolion tehnyt taiteilija pääsee mukaan vuoden 2021 festivaalin näyttelyyn.

Festivaalin avoin avajaistapahtuma järjestetään keskiviikkona 8.7. Kesäpihalla klo 16–18.30. Tapahtumassa kuullaan puheenvuorot festivaalin taiteelliselta johtajalta Rafael Rybczynskiltä ja Elina Anttilalta. DJ Bunuelin ja Timo Brass Bandin musiikki soi Kansallismuseon tornin parvekkeelta, pihalla ja kaduilla.

Lisää festivaalista: helsinkiphotofestival.com