Pride-viikon teemana ovat tänä vuonna esikuvat. Kuva: Museovirasto

Kansallismuseon Pride Housen viikko täynnä ohjelmaa

Museot

Runsas Pride-viikon tapahtumatarjonta nostaa esille lhbtiq+-yhteisöä koskevia ajankohtaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä sekä esittelee Suomen moninaista historiaa uusin silmin. Viikon ohjelmistossa on teatteria, dokumenttielokuvaa, keskusteluja, luentoja ja työpajoja. Museon aukioloajat ovat Pride-viikon ajan poikkeuksellisesti pidennetyt.

Juhannuksen jälkeiseltä viikolta siirtyneen Helsinki Priden teema on tänä vuonna 'esikuvat', niin yksilöt kuin yhteisöt ja organisaatiot. Kenen ääni yhteiskunnassamme kuuluu? Kenen äänen vahvistamiseksi pitää edelleen työskennellä määrätietoisesti?

Kansallismuseo sitoutuu edistämään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa läpi yhteiskunnan.

"Museoilla on hyvin selkeä tehtävä: monimuotoisen kulttuuriperinnön säilyttäminen, että yhteinen hyvinvointi ja vuoropuhelu vahvistuisi. Tehtäväämme Kansallismuseossa kuuluu, että myös vähemmistöillä on mahdollisuus päästä määrittelemään omaa kulttuuriperintöään ja olla osa Suomen historiaa ja Suomen tarinaa", sanoo Suomen kansallismuseon museopalvelujohtaja Tiina Mertanen.

Pridea juhlistetaan tänä vuonna poikkeuksellisena aikana. Pride House on jo toista vuotta peräkkäin Kansallismuseon katon alla Helsinki Pride -viikon ajan, syyskuun toisella viikolla 7.-13.9.2020.

"Näemme, että demokratia, ihmisoikeudet, vuoropuhelu ja yhdenvertaisuus ovat arvokkainta kansallisomaisuuttamme. Lista kertoo siitä, että itse asiassa monet tämän päivän kansallisaarteet ovat aineettomia. Ne tekevät tästä Suomen niemestä kaikille paremman paikan elää ja ne tekevät tästä niemestä sitkeämmin erilaisia iskuja kestävän, mutta vaativat jatkuvaa vaalimista kukoistaakseen."

Pride Info palvelee Pride-kävijöitä Keskihallissa kaikkina päivinä museon aukioloaikoina ja Pride Shopin sateenkaareva tuotevalikoima löytyy museokaupan viereisestä tilasta.

Nuorten Pride House saa ikioman sopen museon pihapuistossa sijaitsevasta Häkälästä. Tilassa on ohjelmaa ja siellä voi viettää aikaa vapaasti. Nuorten Priden esityksiä nähdään museon kolmannessa kerroksessa. Museon eteläisen pihapuiston puissa yleisön tutustuttavissa on Heidi Lunabban toteuttama normikriittinen yhteisötaideprojekti Other.

Kansallismuseon Pride-viikolle tuottama ohjelma käsittelee sukupuolen ja seksuaalisuuden teemoja muumeissa, pohtii Suomen moninaista historiaa, kurkistaa ensi kertaa TOVE-elokuvan kulisseihin sekä tarjoaa sateenkaarevan näkökulman Suomen tarina -näyttelyyn. Moniin viikon tapahtumista on mahdollista osallistua sekä etänä että paikan päällä museolla.

Kaikki Helsinki Pride -viikon tapahtumat löytyvät sivulta: www.helsinkipride2020.fi

Kansallismuseon poikkeukselliset aukioloajat Pride-viikolla:

MA 7.9. klo 11–17
TI 8.9. klo 11–20*
KE 9.9. klo 11–20
TO 10.9. klo 11–20*
PE 11.9. klo 11–20*
LA 12.9. klo 11–18
SU 13.9. klo 11–18

*ti 8.9., to 10.9. ja pe 11.9. Esihistoria-näyttely suljetaan jo klo 18.

Tervetuloa!