2 Webkansallismuseo Merimonsterit

MERIMONSTERIT ‒ vanhojen merikarttojen hirviöt heräävät henkiin 12.4. Suomen merimuseon uudessa näyttelyssä

Näyttelyt, Museot

Kun maa oli litteä ja meri kuhisi hirviöitä…. Vanhojen merikarttojen hirviöt on Suomen merimuseossa herätetty henkiin käsin kosketeltavaan muotoon. Nyt on aika tutkia ja leikkiä. Monille meri on vieras ja pelottava, eikä sen syvyyksiin ole päässyt. Ei siis ole ihme, että tarinoita merten oudoista hirviöistä on kerrottu niin kauan kuin ihminen on merillä kulkenut.

Merimonsterit vie koko perheen Carta marina -kartan (1539) vaarallisille vesille, ja siinä lyövät kättä historialliset faktat ja myyttiset merihirviöt. Runot ja tarut houkuttelivat entisajan merenkulkijoita tuntemattomiin maailmoihin. Kävijä voi kohdata Jättiläismerikäärmeen, Verimerimakkaran, kurkistaa Sukelluskellosta Alkumereen, vierailla Dr. Pontoppidianin Kummajaismuseossa sekä tutkia muinaisia merireittejä ja navigointilaitteita.

Näyttelyn tekijät, kirjailija Laura Ruohonen ja kuvittaja Erika Kallasmaa ovat kansainvälisesti tunnustettu ja palkittu työpari, joiden runokuvakirjat ovat lasten ja yhtälailla aikuisten rakastamia moderneja klassikkoja. Ruohonen ja Kallasmaa olivat vuoden 2019 Astrid Lindgren Memorial Award -ehdokkaana.

Vaikka entisaikojen merihirviöt ovat kadonneet niin kartoilta, meriltä kuin uskomuksistakin, on valtamerille ilmestynyt uusi merihirviölaji – muoviroskahirviö. Maailman merissä on arvioitu olevan yli 150 miljoonaa tonnia muoviroskaa, josta osa päätyy lintujen ja kalojen ruoansulatukseen ja muovinsiruja on löytynyt jopa merenpohjan eliöistä. Merikeskus Vellamon pihalla rakentuu taiteilija Alexander Reichsteinin Leviathan. Merten saastumiseen kantaan ottava merihirviö-teos viimeistellään kevään aikana muoviroskalla yhdessä paikallisen koulun ja aikuislukion kanssa. Reichstein on tehnyt usein taidetta lapsille ja lasten kanssa. Hänelle on vuonna 2008 myönnetty lastenkulttuurin valtionpalkinto.

Näyttelyssä on myös esillä merenkulkuun liittyvää esineistöä Suomen merimuseon kokoelmista, mm. kompasseja, kiikareita ja laivojen pienoismalleja. Luonnontieteellisen museon LUOMUKSEN kokoelmista on esim. pallokaloja, merihevosia, merimakkara, merikrotteja, haita, simpukoita, mustekaloja ja muita ihmeellisiä mereneläviä.

Monipuolinen koko perheen tapahtumaohjelma alkaa heti lauantaina 13.4.2019, jolloin Merikeskus Vellamossa järjestetään Lasten Vellamo -tapahtuma.

Merimonsterit-näyttelyn suunnittelusta on vastannut arkkitehti Tuomas Siitonen, graafisesta suunnittelusta Johannes Nieminen. Äänisuunnittelijana on toiminut Markus Lindén ja valosuunnittelijana Jarkko Forsman. Näyttelyssä olevan animaation on toteuttanut Maippi Ketola. Leviathan-teoksen metallityöstöstä on vastannut Kirsi Vahtera / Routa Design.

Näyttelyn yhteydessä ilmestyy John Nurmisen säätiön julkaisema tietokirja Merihirviöt – Merenneidosta mustekalaan, joka avaa myyttejä ja kertoo taruakin ihmeellisempiä faktoja merten olennoista. Teoksen on kirjoittanut kulttuurihistorioitsija Otto Latva, joka on vastikään väitellyt aiheesta Turun yliopistossa.

Mediakuvat

Lisätietoja medialle
Näyttelyamanuenssi Erik Tirkkonen, erik.tirkkonen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6494
Projektipäällikkö Johanna Aartomaa, johanna.aartomaa@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6486

Merimonsterit on esillä Merikeskus Vellamossa Kotkassa 12.4.2019‒17.1.2021.

SUOMEN MERIMUSEO
Merikeskus Vellamo, Tornatorintie 99, Kotka
Avoinna 1.1.–23.6. ja 20.8.–30.12. ti, to-su klo 10–17, ke klo 10–20, ma suljettu
24.6.–18.8. ma-ti, to-su 10–18, ke 10–20