Kuva: Lasse Lecklin, Merikeskus Vellamo

Suomen merimuseon Ruotsinsalmi-tutkimushanke sai jatkorahoituksen Alfred Kordelinin säätiöltä

Museot

Alfred Kordelinin säätiö on myöntänyt 150 000 euroa Suomen merimuseon Kadonnut Ruotsinsalmi -tutkimushankkeelle. Säätiö tuki hanketta myös vuonna 2018. Kaksivuotinen tutkimushanke liittyy vuosina 1789 ja 1790 käytyihin Ruotsin ja Venäjän välisiin Ruotsinsalmen meritaisteluihin ja Ruotsinsalmen linnoitukseen. Kotkan edustalla olevalla, yli 200 vuotta vanhalla taistelualueella on paljon säilyneitä hylkyjä, ja se on kansainvälisesti ainutlaatuinen meriarkeologinen kulttuuriperintökohde.

Ruotsinsalmen hylkyjä on tutkittu järjestelmällisesti 1960-luvulta lähtien, mutta tutkimustarpeita on vielä runsaasti, ja monet hylyistä on tunnistamatta. Sukellusten ja vedenalaisten kuvausten avulla saatuja tietoja täydennetään myös arkistotutkimuksilla. Aineisto sisältää mm. arkeologista aineistoa, sanomalehtiartikkeleita, kansatieteilijöiden varhaisia tutkimuksia, aikalaisten kirjeitä, karttoja ja muuta arkistoaineistoa. Ruotsinsalmen tapahtumat ovat Suomen, Ruotsin ja Venäjän yhteistä historiaa, ja monipuolinen lähdeaineisto sijaitseekin eri maissa. Laivojen hylyt esineistöineen antavat lisätietoa alueen historiasta, mutta Ruotsinsalmi on ainutlaatuinen myös laivanrakennuksen, merenkulun ja kaupankäynnin kansainvälisyyden kannalta.

Vedenalaiset kuvaukset Ruotsinsalmen taistelualueen hylkykohteilla ja niistä saatava kuva-aineisto palvelee laajasti tutkimusta. Uusi tieto Ruotsinsalmen hylyistä, uudet visualisoinnit sekä 3D-mallinnokset tuovat hylyt uudella tavalla myös museokävijöiden ulottuville. Työ ja siitä saatava aineisto eri muodoissaan kokoaa yhteen Suomen, Ruotsin ja Venäjän yhteistä kulttuuriperintöä.

Vuonna 2020 Merikeskus Vellamossa avataan näyttely, joka kertoo Ruotsinsalmen meritaisteluista, hylyistä ja merilinnoituksesta. Näyttely on moniääninen tulkinta historian tapahtumista, ja siinä kuullaan taistelujen ajalta inhimillisiä tarinoita eri näkökulmista. Näyttelyn tuottavat yhteistyössä Suomen kansallismuseo ja siihen kuuluva Suomen merimuseo sekä Kotkan kaupunki.

Alfred Kordelinin säätiö

Lisätietoja medialle
Suomen merimuseo: intendentti Pia Paukku, pia.paukku@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6480
Kadonnut Ruotsinsalmi-hanke: projektiasiantuntija Maija Mikkilä, maija.mikkila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6487