Kansallismuseo Vankila Rakennus 2000X1000Px

Suomen kansallismuseon Vankila avautuu Hämeenlinnassa

Museot

​Vuonna 1993 toimintansa lopettaneen entisen Hämeenlinnan lääninvankilan muurien sisällä sukelletaan vankeinhoidon historiaan.

Suomen ainoa vankilamuseo Vankila avautuu Suomen kansallismuseon yleisökohteena keskiaikaisen Hämeen linnan kupeessa 2. toukokuuta. Vuonna 1871 valmistuneessa Suomen ensimmäisessä sellivankilassa voi kurkistaa suomalaisen vankeinhoidon historiaan.

Philadelphia-mallin mukaisesti rakennetussa Vankilassa korkeaa keskushallia ympäröivät kolmessa kerroksessa selliosastot. Pohjakerroksessa sijaitsevat vastaanottotilat metallinpaljastimineen ja vaatevarastoineen sekä erityissellit pelkääville, vapautuville ja eristyksiin määrätyille vangeille. Kiven sisällä aika tuntuu pysähtyneen. Kiviseiniin ja -kattoihin kaiverretut, tussatut ja sytyttimellä poltetut vankien terveiset kertovat tarinaa menneiltä vuosikymmeniltä. Kahlevarasto, rauhoittelukaappi ja nälkälakkolaisten pakkosyöttötuoli maalaavat esiin vankeinhoidon karua historiaa. Kaikkiaan selleistä kymmenen on esineineen samassa asussa kuin ne olivat vankilan sulkemisvuonna 1993. Kokemus on hyvin autenttinen, eikä vastaavia museokohteita Suomessa ole.

Kesään 2020 mennessä Vankilassa toteutetaan yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa laajempi uudistus. Kansallismuseon työryhmä kerää paraikaa tarinoita ja muistoja vangeilta, vartijoilta ja muilta, joita vankilaelämä on koskettanut. Tämä subjektiivinen aineisto tullaan tuomaan esille erilaisin audiovisuaalisin ja digitaalisin esityskeinoin ensi kesänä uudistettuna avautuvassa Vankilassa. Vankilan käsikirjoitustiimissä on mukana muun muassa kirjailija, vankikarkuri Jan Jalutsi.

Vankilan historiaa: Kuritushuoneesta museoksi

Hämeen linnan historiaan kuuluu liki sadan vuoden jakso vankilana. Aikanaan linnasta muokkasi vankilan arkkitehti C. L. Engel vuonna 1838. Linnassa toimi naisvankila, jonka vangeista tunnetuimpia olivat runoilija Elvi Sinervo, poliitikko Hertta Kuusinen ja unisaarnaaja Maria Åkerblom. Vankilan sellirakenteet purettiin linnasta 1950-luvun restauroinnin yhteydessä.

Hämeenlinnan lääninvankila rakennettiin alkujaan miesten kuritushuoneeksi. Hämeen linnan pohjoispuolella toimi vuoteen 1972 saakka erillinen naisvankila. 1980-luvulla kuritushuonevangit siirrettiin Helsinkiin ja viereisessä linnassa ollut lääninvankila levittäytyi rakennukseen. Vankeinhoito päättyi tiloissa vuonna 1993, jonka jälkeen rakennus entisöitiin Hämeenlinnan kaupungin vankilamuseoksi vuonna 1997. Nyt museota ylläpitää Suomen kansallismuseo.

Synkkä vankilarakennus tarjoaa erinomaiset puitteet erityisille tapahtumille ja yksityistilaisuuksille. Toukokuussa Vankilassa koetaan jo loppuunvarattu seikkailullinen pakohuonekokemus, kun Pako Vankilasta tuo 40 joukkuetta selviytymään ulos Vankilan sellien uumenista. Kesäkuussa ohjelmassa on erikoiskierroksia, heinäkuussa lasten seikkailukierroksia sekä rikosmysteerien ratkomista. Vankila on mukana myös Hämeenlinnan Taiteiden yössä.

VANKILA
Kustaa III:n katu 8, 13100 Hämeenlinna
p. 0295 33 6932
Avoinna 2.5.‒31.5.2019 ma‒pe klo 10‒16, viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 11‒16.
1.6.‒31.8.2019 ma‒su klo 10‒17. Suljettu juhannusaattona 21.6.