2021 KM isa ja poika

PÄÄTTYNYT: Isä ja poika – Sami Parkkisen valokuvia

14.5.2021 11:00 — 5.9.2021 18:00

Lapsen maailma on täynnä mahdollisuuksia, vapautta, iloa ja leikkiä. Kun valokuvaaja Sami Parkkisesta tuli isä, hän kiinnostui lapsen tavasta kokea ympärillään oleva maailma. Pojan kasvussa korostuu lapsen herkkyys ja luovuus sekä isän ylpeys ja samalla haikeus lapsuuden ohikiitävyydestä.

Näyttely kertoo lapsen maailmasta, jonka aikuinen näkee herkästi keskeneräiseksi, mutta joka on lapselle koko ajan valmis. Lapsi kasvaa, kehittyy ja muuttuu, kohti aikuisten maailmaa. Aikuisten tehtävä on antaa lapsen kokea lapsuus.

Valokuvaaja Sami Parkkinen aloitti kuvaamaan poikaansa Arvia tämän syntymän aikaan vuonna 2012. Lapsen maailman tarkkailu valokuvin välittää tunteita ja kokemuksia, jotka ovat universaaleja, mutta silti henkilökohtaisia. Vuosien kuluessa kuvaamisesta on kehittynyt isän ja pojan yhteinen taideprojekti.

Sami Parkkinen sanoo 8-vuotiaan lapsen isänä kokevansa ihmiskuntaa ja ympäristöä koskevat uhkakuvat voimakkaasti ja ottavansa niihin kantaa. Hän ei kuitenkaan jää osoittelemaan ongelmakohtia, vaan haluaa luoda toivoa paremmasta maailmasta.

Huoli lapsesta on osa vanhemmuutta, mutta niin on toinen ääripääkin: ilo, rakkaus, huolettomuus ja leikki. Leikki on se lapsuuden supervoima, josta myös Parkkisen taideprojektin teokset ovat syntyneet. Sarjan varhaisimmissa valokuvissa lapsi ei ole kamerasta tietoinen, mutta varttuessaan Arvista kasvaa aktiivinen osallistuja, jonka kanssa teokset syntyvät yhdessä. Teosten pohjana onkin usein jokin Arvin keksimä leikki, joka on myöhemmin esitetty uudelleen kameran edessä.

Näyttelyssä on esillä noin 50 teosta kahdeksan vuoden ajalta, tuoreimmat ovat vuodelta 2021. Valokuvien rinnalla nähdään veistoksia ja yksi videoteos.

Sami Parkkinen (s.1974) on suomalainen valokuvataiteilija, joka tutkii valokuvissaan ja valokuvaa hyödyntävissä veistoksissaan ihmisen kasvua, tietoisuuden kehitystä, ihmisen luontosuhdetta sekä yhteiskunnan kykyä muuttaa toimintatapojaan. Sami Parkkisen teoksia on ollut esillä useissa gallerioissa ja museoissa kotimaassa ja ulkomailla. Parkkisen teoksia on myös Suomen valtion ja Suomen valokuvataiteen museon kokoelmissa.

Osta liput verkkokaupasta

Ostamalla pääsylipun verkkokaupasta varmistat sisäänpääsyn museoon haluamanasi kellonaikana. Museon aukioloajat ovat normaalit, mutta koronavirustilanteen edellyttämät turvallisuustoimet vaikuttavat Kansallismuseon palveluihin.

Isä ja poika - avoimet näyttelyesittelyt 29.6.-7.8.2021

Kaikille avoimet yleisöopastukset sisältyvät pääsylipun hintaan. Katso opastusajat täältä.