Gosedjurs-Pikachu

Månadens föremål - November 2016

Varumärket Pokémon har under de senaste månaderna varit ytterst väl synligt både i medier och på gator, efter att spelappen Pokémon GO släpptes i juli 2016. Produktserien har redan hunnit blir tjugo år gammal – de första Pokémonvideospelen publicerades i Japan 1996. För en Pokémonboom kallades fenomenet även i slutet av 1990-talet då Pokémonvideospelen, animeserien på tv, samlarkorten, mangaserierna och olika kringprodukter, såsom klistermärken och gosedjur, blev populära.

I synnerhet i början av 2000-talet kom det till Finland många olika trender, speciellt riktade för barn och unga, som var baserade på japanska konsumtionsprodukter och kulturfenomen. Många av dem blev populära bland den breda allmänheten. Pokémon var ett av de mest synliga bland dessa fenomen. Varumärkets frontfigur Pikachu har blivit mycket välkänd. Med sin synliga knallgula färg tilltalar figuren kanske främst barn. Pokémonproduktserien som ursprungligen var avsedd för barn i lågstadieåldern har fans i alla åldrar. För dagens 20–30-åringar kan det även finnas en nostalgisk aspekt i produkterna.

Namnet Pokémon är en förkortning för ordet fickmonster – det ursprungliga japanska namnet på det latinska alfabetet är ’poketto monsutā’, på engelska ’pocket monsters’. Olika spel har olika element, men den röda tråden är oftast att spelaren intar rollen av en fickmonstertränare, alltså Pokémontränare. Spelaren ska fånga och träna figurer och utvecklas till en Pokémonmästare genom att vinna över andra mästare eller andra motståndare i striderna mellan olika Pokémon.

Pokémon-varumärkets slogan ”Gotta catch ’em all!”, måste få dem alla, syftar till spelarens målsättning att fånga så många olika Pokémon som möjligt. I fickmonstervärlden kommer samlandet, konsumtionen och informationssökningen inte att upphöra inom helt kort, eftersom det till exempel med jämna mellanrum publicerats nya spel med nya figurer och spelidéer. I de första spelen var antalet Pokémon 151, i de senaste redan över 700. Pikachu har varit med sedan starten och hör alltså till den så kallade första generationen, vars figurer också Pokémon GO är baserat på för närvarande.

Spelets skapare Satoshi Tajiri var en entusiastisk insektssamlare när han var ung. Pokémonfigurerna har också ett eget klassificeringssystem som bygger på figurernas typ och elementtyp. Varje enskild Pokémon representerar dessutom en viss utvecklingsform. När Pokémonfiguren utvecklas till nästa nivå blir den större och starkare, får nya egenskaper och kan även ändra utseende markant.

Många Pokémon har en förebild i naturen, det finns till exempel Pokémon som liknar en orm, en myrkott och ett träd. Pikachu har formen av en gnagare. Den hör till typen mus och elementtypen elektricitet. Den har en knallgul päls och två tvärgående bruna ränder på ryggen. Pikachus kännetecken är också de långa öronen med svart spets och den blixtformade svansen som hänvisar till det elektriska. Pikachu kan lagra el i sina röda kindpåsar – el använder den bland annat i strider och för att återuppliva andra Pikachuer.

Pikachus första utvecklingsform är baby-Pokémon Pichu som sedan utvecklas till Pikachu via vänskap – vänskap är ett element som mäts i spelet till exempel genom antalet steg man tar eller vitaminer som ges till Pokémon. Pikachu kan ännu utvecklas till Raichu i synnerhet med hjälp av en månsten, men till exempel i spelet Pokémon Yellow vill den egensinniga Pikachu inte bli en Raichu, utan vara oförändrad. Teman kring metamorfos och olika slags superkrafter har varit centrala i många produkter inom den japanska populärkulturen.

Pikachu-gosedjuret skaffades till Nationalmuseets samlingar våren 2000 för en basutställning på museet som öppnade samma år. Föremålet är för närvarande inte utställt.

Anna Kemppinen

Källor:

Valaskivi Katja: Pokemonin perilliset. Japanilainen populaarikulttuuri Suomessa. 2009.