Hautausnaamio Ligabue Cl 2885

Världen som inte fanns-utställningen öppnar Nationalmuseets dörrar för fornkulturerna i Central- och Sydamerika

Museer

Utställningen presenterar närmare 200 sällsynta prekolumbianska föremål omfattande en tidsperiod på 4000 år, ca. 2500 f.v.t–1500 e.v.t. Föremålen tillhör den italienska Fondazione Giancarlo Ligabue-samlingen. Utställningen är öppen den 18 oktober 2019 till den 15 mars 2020.

En revolutionerande upptäckt skakade om Europa i slutet av 1400-talet: ”Indien”, en helt ny värld där den Genuabördige upptäcktsresanden Kristoffer Kolumbus steg i land år 1492. Kolumbus gick i graven övertygad om att han hittat sjövägen till just Indien och fick alltså aldrig veta vart han egentligen hade anlänt.

Upptäckten av den nya kontinenten skakade om européernas världsbild på många sätt. Begreppet ”Den nya världen” är ändå Europacentrerat, eftersom högkulturer hade blomstrat på den amerikanska kontinenten redan i tusentals år innan det brutala mötet med européerna. Områdets första människor kom från nordöstra Asien via Berings sund och bosatte kontinenten redan för 15 000 år sedan, eller till och med tidigare.

Först importerades några guldföremål, fruktträd och tobak från den nya världen – och representanter för ursprungsbefolkningen som européerna fick stirra på. Albrecht Dürer i Bryssel var en av de första européerna att se guldföremålen som aztekhärskaren Montezuma hade gett i gåva till Hernán Cortes. År 1520 skrev Dürer: ”Några av föremålen vittnar om ett enastående kunnande; jag är förvånad över säregenheten och uppfinningsrikedomen hos dessa människor i fjärran länder”.

Utställningen i Nationalmuseet öppnar den 18 oktober och presenterar närmare 200 föremål: bland andra zapotekernas urnor, aztekernas skulpturer, mayafolkets keramik, vaser och textilier från Perus Nazca-region och guldföremål från Andernas Mochekultur.

Stiftelsen som är grundad av den italienska paleontologen, forskaren och politikern Giancarlo Ligabue (1931–2015) och i dag leds av hans son Inti Ligabue, har byggt upp en mångsidig samling med arkeologiska föremål från kulturerna i Latinamerika. Under sina 50 år har samlingen vuxit till en av de viktigaste prekolumbianska samlingarna i Italien. Utställningen i Helsingfors blir första gången som utställningen öppnas för publik utanför Italien.

”Det är näst intill omöjligt att tänka sig hur stor sensationen har varit för drygt 500 år sedan när den här parallella verkligheten först upptäcktes. Nuförtiden får vi så gott som dagligen ta del av händelser på andra sidan jordklotet. Ändå är vi för det mesta inkapabla att förstå oss på främmande kulturer. Undermedvetet tolkar vi dem enligt vår egen världsuppfattning. Förhoppningsvis får den här utställningen oss att fundera över vårt eget förhållande till andra verkligheter”, säger Elina Anttila, överdirektör för Finlands Nationalmuseum.

Nationalmuseum ordnar utställingen Världen som inte fanns i samarbete med StArt s.r.l. och Fondazione Giancarlo Ligabue. Utställningen är kuraterad av Dr. André Delpuech och Dr. Jacques Blazy.