Moomins Couragefreedomlove

AVSLUTAD: Mod, kärlek, frihet!
Mumintrollen 75

14.8.2020 11:00 — 14.3.2021 18:00

Nationalmuseet är stängt t.o.m den 31e mars på grund av coronavirussituationen och således kommer utställningen Mod, kärlek, frihet! Mumintrollen 75 inte längre öppnas för besök. Välkommen på de filmade visningarna av utställningen!

Video guidningen

Guidad videotur med Alma Pöysti (på svenska, finska och engelska)

Guidad tur
med ISTV på finska med Aino-Maija Kaila och Tove Jansson expert, universitetslektor Sirke Happonen (0:57)

Tove Jansson skapade Mumintrollen redan för 75 år sedan men de värden som berättelserna står för – vänskap, kärlek, respekt för naturen, äventyrslust, jämlikhet, tolerans, frihet och mod – är aktuella och tilltalande även idag. Utställningen på Nationalmuseet är en magisk resa till och kring mumintrollens livsvärden och filosofi.

Utställningen Mod, kärlek, frihet ger besökaren rum att uppleva olika känslor och reflektera över värdenas betydelse såväl för sig själv som i samhället överlag. Utställningen är samtidigt nostalgisk, tröstbringande och glädjande. Såsom Tove Janssons böcker riktas även utställningen till besökare i alla åldrar och kan upplevas och tolkas på ett antal olika sätt.

Nationalmuseet genomför utställningen Mod, kärlek, frihet i samarbete med Moomin Characters Oy Ltd. Illustrationerna och citaten på utställningen bygger på Tove Janssons originalverk. Ansvarig för det konstnärliga och för utställningsarkitekturen är Alexander Reichstein.

Vänligen observera, att vi får släppa in ett begränsat antal besökare på Mod, kärlek, frihet! Mumintrollen 75 -utställningen. Detta kan tidsvis leda till köar vid ingången. Grupper med en förhandsbeställning till en guidad visning är välkomna utan atta behöva köa.

Reservera en privat guidning till utställningen.