2022 pitkaloikka tausta 2000x1000px

Med långa kliv - Pressbilder på president Urho Kekkonen av fotograf Jussi Pohjakallio

Öppet idag 11—17
6.5.2022 11:00 — 31.12.2023 17:00

6.5.2022–31.12.2023. Utställningen presenterar Jussi Pohjakallios (1930–1990) pressfoton från president Kekkonens offentliga liv under sin första presidentperiod samt även enskilda ögonblick av Kekkonens fritidsaktiviteter. Den unge fotografen och presidenten förenades av en passion för idrott. På utställningen får vi se bilder där president Kekkonen gymnastiserar på Ekuddens gårdsområde och gör sin berömda hoppövning i stentrappan på Fölisön.

Bilderna på utställningen är från åren 1957–1961. När president J.K. Paasikivi dog fick det 40-åriga Finland en ny president som öppnade dörrarna för pressen på ett aldrig förut skådat sätt. Vi får se presidentparet leka med sina barnbarn, och Kekkonen tar med sig en pressfotograf på sin löprunda på morgonen. Även fru Sylvi Kekkonens viktiga roll och stöd vid sidan av sin make framgår av Pohjakallios bilder.

Bilderna skildrar också skötandet av östrelationen. Presidenten förbereder sig för att tala till medborgarna på nyårsdagen 1959 när relationerna mellan Finland och Sovjetunionen hade svalnat: nattfrosten pågår. Sovjetunionens premiärminister Nikita Chrusjtjov skålar på presidentens 60-årsfest och presidentparet beundrar Orlov-stoens föl. Orlovtravarna var en gåva från Sovjetunionen.

Jussi Pohjakallios år som pressfotograf sammanfaller med den svartvita fotojournalismens guldålder från 1950-talet till mitten av 1960-talet. Lätta kameror, blixtar och en känsligare film möjliggjorde en ny, mer rörlig roll för pressfotograferna. Pressfotografen blev allt mer ett vittne till olika händelser. Detta syns också i Pohjakallios bilder.

Jussi Pohjakallio utexaminerades som gymnastiklärare år 1953, men trivdes inte som lärare utan blev pressfotograf. Pohjakallio fotograferade bland annat för Urheilun Kuva-Aitta, Käytännön Maamies, Suomen Kuvalehti, Seura och KUVA-POSTI. År 1964 grundade Pohjakallio en egen fotostudio, och han blev lika känd och erkänd som reklam- och barnfotograf som han varit som pressfotograf.

Fotografierna på utställningen kommer från Museiverkets Journalistiska bildarkiv JOKA:s och Finlands fotografiska museums samlingar. Presidentens och fru Kekkonens festkläder och föremål kommer från Finlands nationalmuseums samlingar.

”Förra veckan fick KUVA-POSTIS fotograf följa med på republikens presidents löprunda en solig morgon på Fölisön. Fotografen Jussi Pohjakallio, som även är utbildad gymnastiklärare, kom den här gången på andra plats. Farten var så hård att största delen av bilderna togs bakifrån”, skriver KUVA-POSTI 18.6.1959. Presidenten har en utmärkt kondition och efter en timmes rask löprunda syns endast några svettdroppar på hans ansikte. Redan en kvart senare börjar han dagens arbete, berättar tidningen. President Kekkonens 59-årsdag närmar sig.

Under hela sin presidentperiod försökte Kekkonen hoppa upp för Fölisöns stentrappa med ett enda språng, men lyckades aldrig. Ännu som 74-åring kom han ändå upp på det näst högsta steget.